Studenten vertellen over hun bijbaan

De Studenten Loopbaan Service doet om de paar jaar onderzoek naar de kansen van studenten op de arbeidsmarkt. Uit dit onderzoek blijkt dat studenten die tijdens hun studie ervaring opdoen door het volgen van een stage, bijbaan of bestuurswerk doorgaans na hun studie sneller door het sollicitatieproces komen. Heel belangrijk in deze economische tijden. Maar wat is dat dan precies, die ‘relevante werkervaring’?

Wij vroegen het vier (oud)studenten. Jaap, Marlon, Maud en Mike zijn hard bezig (of bezig geweest) alvast de nodige werkervaring op te doen. Zij vertellen enthousiast over hun bijbaan die zij vonden bij de Universiteit Leiden en wat voor invloed deze gehad heeft op hun toekomst. Wat zijn hun ervaringen en wat heb jij daaraan? “Mijn studentenbijbaan is absoluut de kiem geweest van waar ik nu ben.”

Ook een studentenbaantje scoren bij onze universiteit of nieuwsgierig naar welke voorbereiding werkt?
Neem dan gauw contact op met de Studenten Loopbaan Service.

Eerder vroegen wij al vier studenten...


Jaap, studentbegeleider en 'buddy'

"Ik ben in 2009 begonnen als studentbegeleider bij de opleiding Geschiedenis, waarbij ik eerstejaarsstudenten begeleidde in de overgang naar het tweede jaar. Dat was eigenlijk het startpunt voor mijn ‘woeste’ carrière. Het balletje is daarna namelijk vrij snel gaan rollen. Een jaar later werd ik gevraagd om ‘buddy’ te worden voor studenten met autisme. Dat is een erg persoonlijke en uitgebreide begeleiding. Sinds het begin van dit studiejaar werk ik fulltime bij de Universiteit Leiden."


Marlon, studentambassadeur

"Ik ben twee jaar werkzaam geweest als studentambassadeur aan de Universiteit Leiden. Ik hield me vooral bezig met de PR en de voorlichting voor de opleidingen Oude culturen van de mediterrane wereld, Midden-Oostenstudies, Afrikaanse taal en cultuur en Hebreeuwse en Joodse studies. Het ging dan voornamelijk om het organiseren van Open Dagen en meeloopdagen, het bezoeken van scholen om voorlichting te geven en e-mails beantwoorden van scholieren. Daarnaast regelde ik ook allerlei dingen die de studiecoördinator en de afdeling communicatie uit handen wilden geven."


Maud, student-assistent Helpdesk Blackboard & LUCRIS

"Ik werk sinds maart 2013 als studentassistent op de helpdesk bij Blackboard en LUCRIS. Een docent van mij, met wie ik in de Opleidingscommissie zit van Taalwetenschap, zag de vacature voorbij komen op Blackboard en die zei dat het misschien wel wat voor mij was. De Helpdesk is vooral bedoeld voor docenten. Ik help ze na te denken over hoe ze Blackboard het beste in hun onderwijs kunnen gebruiken. LUCRIS is het onderzoekregistratiesysteem van de universiteit waar docenten al hun onderzoeken en publicaties invoeren die dan vervolgens op hun webpagina’s zichtbaar zijn."


Mike, student-assistent communicatie & Social Media advisor

"Ik werk al sinds 2009 bij de Universiteit Leiden en heb in die tijd veel verschillende dingen gedaan bij de Faculteit der Geesteswetenschappen. Ik ben begonnen als redacteur voor de website mastersinleiden en hield me daarnaast ook bezig met het organiseren van de masterdagen. Eigenlijk deed ik alles wat met de masterwerving te maken had. Na verloop van tijd zijn mijn taken binnen de afdeling communicatie gaan wisselen en heb ik andere dingen mogen en kunnen doen, zoals het bieden van ondersteuning aan de webredactie en het vernieuwen van promotiemateriaal. Sinds september 2013 ben ik fulltime aan de slag gegaan bij de Universiteit Leiden als redacteur online."