Altijd al ninja, goeroe of jedi willen worden?

Functietitels zijn constant in beweging. De vertegenwoordiger heet tegenwoordig accountmanager, een heftruckchauffeur is een logistiek medewerker en de schoonmaakster is allang vervangen door de interieurverzorger (m/v). Maar heb je al gehoord van titels als "Director of First Impressions" (receptionist), "Ambassador of Buzz" (communicatiemedewerker) of Chief Happiness Officer (HR Medewerker). Op LinkedIn duiken er allerlei soorten wizards, guru’s en ninja’s op.

Artikel NRC

Journaliste Anke Meijer van NRC Next deed onderzoek naar dit fenomeen: "Het woordje ‘guru’ (of in het Nederlands: goeroe) past ons allemaal. Van ‘Marketing Guru’ en ‘People Guru’ tot ‘Love Guru’ (ofwel: een dating coach). Op LinkedIn komt het woordje wereldwijd ruim 48.000 keer voor in een functieomschrijving. Anderen kiezen liever voor de woordjes ‘wizard’ (5.118 keer), ‘Jedi’ (1.399 keer), ‘rockstar’ (1.569 keer) of ‘ninja’ (5.965 keer). Denk bijvoorbeeld aan ‘smiles ninja’ (klantenvertegenwoordiger), ‘time attendance ninja’, ‘media sales ninja’ of ‘pizza ninja’ (ook wel: Lord of the Dough)."


Werkt een originele functietitel?

Deze onalledaagse functietitel rage lijkt terug te voeren op de Silicon Valley-tijdgeest; nieuwe functietitels, bedacht door de generatie Y, om het ijs te breken ten opzichte van collega’s/klanten, op te vallen; kortom bijzonder te zijn. Een originele functie titel kan ook door een werkgever gebruikt worden om de werknemer te inspireren. Of het handig is om je op LinkedIn een bijzondere functienaam aan te meten, valt te betwijfelen. Dit omdat recruiters potentiele kandidaten opsporen door het gebruiken van meer traditionele zoektermen; de wizards, goeroes en ninja’s lijken hier buiten de boot te vallen.

Vindbaarheid op LinkedIn

Het kan zijn dat er verschillende benamingen zijn voor jouw gewenste beroep. Zoek uit wat de meest gebruikte functietitel is in de vacatures die voor jou interessant zijn. Voor je vindbaarheid op LinkedIn werkt het goed om deze in je eigen headline te verwerken. Dit is duidelijker en werkt beter dan de veelgebruikte headline “Op zoek naar een nieuwe uitdaging”, hierop wordt door recruiters niet gezocht. Een scherpe headline laat ook je LinkedIn connecties zien waar je precies naar op zoek bent.

Tips van de Careers Guru

Onconventionele functietitels geven aan dat de bedrijven die ze gebruiken graag als hip en vernieuwend willen overkomen. Dat zegt dus iets over de cultuur van die organisaties. Waarschijnlijk zijn ze flexibel en op zoek naar jonge mensen. Maar hoe ga je nou zelf zoeken? Denk in ieder geval na over belangrijke sleutelwoorden. Kijk hiervoor naar het taalgebruik in vacatures die je interessant vindt. Dit is een belangrijk uitgangspunt.


Laat je niet misleiden

Loes Nordlohne

Loes Nordlohne

Kijk bij het zoeken niet alleen naar de functietitels, maar let vooral ook op de inhoud van de vacaturetekst. Wat zijn de taken?. Welke vaardigheden heb je daarvoor nodig? En matchen die met jouw vaardigheden? Kom je daar niet helemaal uit, neem dan altijd contact op met de organisatie en vraag door over de functie. Dan kom je er vanzelf achter dat de ”Careers Guru” eigenlijk gewoon een loopbaanadviseur is!

Wil je meer weten over je loopbaan en de arbeidsmarkt? Check dan de workshopagenda van de Studenten Loopbaan Service.


Lees het artikel

Het hele artikel is na te lezen op de NRC website Maak hier ook de quiz en ontdek hoeveel moderne functietitels jij juist kunt interpreteren.

 
Laatst Gewijzigd: 29-01-2016